Trinity

Trinity har sin hemvist i EFS-kyrkan i Skellefteå. Solvik står som huvudman. Det är inte budskapet i sångerna som gör kören annorlunda. Texterna markerar tydligt centrum i den kristna tron. Musiken är också omisskännlig, om än med ena benet lite tydligare i modernare dansrytmer än i traditionell gospel. Men Trinity är den första gospelkören i Skellefteå med ett flerårsperspektiv. Det har länge saknats en kör som kunnat planera längre än i ett par terminer i taget eftersom ungdomar flyttar och studerar på andra orter. Trinitys medlemmar är därför lite äldre.

Många engagerade
I stort sett alla i kören är med i någon grupp som jobbar med olika saker. Det finns exempelvis en grupp för ljud, rörelse, marknadsföring, bokningar, turné, hemsidan, andakter och kläder. Det finns också ett körråd som fungerar som styrelse. Organisationen syftar till att inte en eller några få ska få för stor arbetsbörda.

Gospel utanför kyrkväggarna
Trinity startade hösten 1999 som ett alternativ för de som vill utvecklas både musikaliskt och i sin tro, och som är sugna på att sjunga modern gospel även för en publik på platser som normalt inte kommer i kontakt med kristen musik.

Förutom att Trinity medverkar på gudstjänster runt om i Norr- och Västerbotten sjunger kören på allt ifrån profana musikfestivaler till idrottsevenemang och näringslivsarrangemang. Kören har sjungit med artister som Samuel Ljungbladh, Peter Jöback, Anna-Lotta Larsson, The Ark, Frank Ådahl och Tina Ahlin med Boliden Big Band.

Om körledaren
Mattias Lindqvist är ledare för kören är lärare på afrolinjen med gospelinriktning på EFS:s folkhögskola Solvik. En linje som han och hans fru Marica tog initiativ till. Mattias skriver också de flesta låtarna till kören. Tidigare har han varit ledare för bland annat Piteå Gospel och Skellefteå United.

Trinity övar måndagar ojämna veckor. 18.30-21.00 Man söker kören genom att göra intervju och sångprov. Vi tar in sångare vid behov. Är man intresserad kontaktar man Mattias, gärna via Mail mattias.lindqvist@solviksfolkhogskola.se

Trinitys sida på Facebook